lørdag den 20. oktober 2018

Gaveæske med et tag til gavekort

Jeg har lavet denne æske til et tag med plads til et gavekort. Ofte er det en "lidt flad" gave, når man skal give et gavekort væk. Derfor tænkte jeg, at jeg ville lave en gaveæske med plads til et tag, der kan åbnes, og hvori der er plads til et gave kort.





Jeg deltager i flg. udfordringer med min gaveæske:
Scrap from your Heart #26: brug dies
Papirlosjen #10: Mer enn 1 brett
Papirdukkerne: Jul med noe selvlaget(Facebook)


Jeg har lavet en vejledning, som du er meget velkommen til at benytte, hvis du skulle få lyst til at lave en tilsvarende gaveæske med tag til et gavekort eller blot med en hilsen i.

VEJLEDNING TIL GAVEÆSKE MED TAG TIL GAVEKORT:

Når æsken er færdig måler den 3½x6"(inch), hvilket svarer til ca. 8,9x15,2cm.
Højden er ½" altså ca. 1,2cm.
Jeg skriver alle mål til æsken i inches, da mit scoreboard er opdelt derefter.
Jeg har brugt hvidt Neenah karton til æsken.

1. Skær et stykke karton i målene: 8x9"
2. På den korte side(8") falses ved: ½ - 1 - 7 - 7½

3. På den lange side(9") falses ved: ½ - 1 - 4½ - 5 - 8½

Her har jeg tegnet skitsen op, så det er lettere at se, hvor der er falset, og hvor der skal klippes.
Det er let nok at se falselinierne i papiret, når du sidder med det i hånden.
4. De stiplede linier er falselinier, og de skraverede felter skal klippes af.
Der hvor stregen er uafbrudt skal der klippes. Og på de små flapper klippes lidt skråt.

Sådan skal det se ud, når du har klippet i linierne og klippet de skraverede felter væk.

5. Nu foldes kanterne ind i alle false-linierne med et falseben.

6. Hjørnerne på låget afrundes. Jeg har brugt min Crop-a-dile til det. Jeg har valgt den lille afrunding (1/4"). Jeg var nødt til at lægge siden ved siden af ned, så jeg kunne komme til (det ses på billederne). Så kan jeg fint bruge Crop-a-dilen til det.


Resultatet efter hjørnerne på låget er blevet afrundet. Det gør det lettere at lukke låget ned på æsken.

På langsiden af bunden(selve æsken) har jeg klippet et lille hul, så det er lettere at åbne æsken.
7. Den yderste kant foldes ind, så kanten bliver dobbelt. Midten på langsiden markeres.

8. Jeg klipper det lille hak med en cirkelpunch(3/4"). Hakket er klippet, så det når ca. halvvejs ned på siden, der senere bliver til en kantside på æsken. Hvis ikke du har en cirkel punch, kan du klippe hakket som et bredt V. Det gjorde jeg på den færdige æske, da jeg glemte at lave hullet ;-)

Her med hullet i kantsiden. Nu er æsken klar til at blive limet sammen. Bunden får dobbelte sider, når den er limet sammen, hvilket gør den mere stabil.

9. Først limes de 2 korte sider. Limen kan svagt anes på billedet. Jeg kommer lim på indvendig side, så den yderste side foldes ind over de små flapper fra langsiderne.

Her er begge de korte sider limet ned omkring de små flapper, og vi mangler kun at lime langsiden.

Nu er alle sider af bunden limet og æsken er færdig og klar til at blive dekoreret.
Dertil har jeg brugt 3 stykker mønsterpapir i målet: 8,6x14,9cm.
De er til for- og bagside af æsken, og bunden indeni æsken.

Nu skal der laves et tag med plads til et gavekort. For at gavekortet ikke så let kan falde ud af tag'et tænkte jeg, at tag'et skulle være lukket i bunden.
Til at lave tag'et har jeg brugt et dies sæt fra Crealies, der hedder Extreme labels & tags 10.
Deraf har jeg brugt de 2 mindste dies.

10. Jeg bruger et stykke Neenah karton, der måler 7,5x28cm. Det falses på midten og foldes.
Derpå lægges den største af de 2 dies. Dien fastgøres med lidt washi-tape, inden det køres gennem BigShot eller lign.  Den nederste kant af dien, skal lige akkurat ligge ud over kanten på det foldede karton. Derved skæres der ikke i bunden, og tags-basen bliver derfor dobbelt. Det betyder godt nok, at der ikke er den piercede kant nederst på basen, men det synes jeg ikke gør noget. Der udstandses et stykke mønsterpapir med den mindste af de 2 dies.
På de næste 2 billeder kan I lige se foldelinien på mit tags, når det er åbent.

11. Nu skal der laves udstansning på bagstykket inde i mit tags.
Dertil bruger jeg et dies sæt fra MFT-Dienamics: Gift Card Grooves.
Den længste die placeres ca. 1 cm fra kanten i bunden og køres gennem stansemaskinen.
Den korteste placeres midt for de første 2 første indsnit og med samme afstand til tag'ets sider.

12. Jeg har skåret et stykke mønsterkarton ud i 5,6x8,8cm og brugt min Crop-a-dile til at afrunde hjørnerne med(1/4"). Det er egentlig tænkt til at skulle sættes på gavekortet med et par GlueDots.
Jeg synes, det ser pænt ud, at der ikke sidder et gavekort, der har nogle "grimme" farver, men det er jo smag og behag (-og jeg ved godt, jeg er lidt pjattet her)
Teksten har jeg lavet på pc'en og den er standset ud med en label die fra sættet:
Memories MS88 fra Studio Light.

Forsiden af mit tag efter, efter det er dekoreret. Jeg har brugt flg. die til mit snefnug: Doily 10 fra Scrapman. Det er udstanset i det lækreste Welsh Gold glitterkarton fra Tonic Studios. Det er også brugt til forstærkning til snørehullet.
Motivet med julestjerner er klippet ud af et af mønsterarkene.
Sequins er rose-gold, de matcher glitterkartonet perfekt.
Mit Tag lukkes med hampsnøre.
(På dette billede kan I se det hak, jeg har klippet på den lange side af æsken
i stedet for at lave det med cirkel punchen)

Dette er bagsiden af mit Tag. Det er limet fast til bagsiden men pas på, der ikke kommer lim på, der hvor flapperne til gavekortet er udstanset. De må endelig ikke blive limet fast til mønsterpapiret på bagsiden, for så kan gavekortet ikke sættes fast i flapperne.

Den færdige æske. God Jul er standset ud med en die fra Simple and Basic og selvfølgelig i det smukke glitterkarton, som er nævnt tidligere. Det samme gælder de Rose-Gold Sequins. Jeg har flosset kanterne på mønsterpapiret.


Designpapiret er fra den nye juleserie Christmas Stories fra Mintay.

Det var alt fra mig i dag. Jeg håber, jeg har kunnet inspirere dig til at prøve at lave
æsken med tilhørende gavekort-tag.

Scraphilsner
Anne-Mette






1 kommentar:

  1. Utrolig flott! Kjempedelikate farger og skikkelig julestemning! Takk for at du deltar på vår challenge hos Scrap from your heart!
    - DT Mari

    SvarSlet